نوشته شده توسط : فرزندان برتر

علائم مشکلات گفتاری و یا تاخیر در گفتار چیست

چنانچه کودکی به صدا پاسخ ندهد و یا آوا و صدایی نداشته باشد، باید از طرف پزشک معاینه گردد. اما اغلب تشخیص این مسئله که کودک یک مشکل اساسی دارد و یا فقط کمی دیرتر به حرف می‌افتد و زبان باز می‌کند، برای والدین دشوار است. با مشاهده موارد زیر بهتر است به گفتار درمانگر مراجعه کنید:

تا ۱۲ ماهگی: از حرکات استفاده نمی کند. مانند: اشاره کردن یا دست تکان دادند به عنوان بای بای.

تا ۱۸ ماهگی: ترجیح می‌دهد برای برقراری ارتباط بیشتر اصوات را بیان کند.

تا ۱۸ ماهگی: تقلید صداها برای کودک دشوار است و نیز با درک درخواست های کلامی ساده مشکل دارد.

تا ۲ سالگی: فقط قادر است کلمات و حرکات را تقلید کند و نمی تواند به صورت مستقل کلمات یا عبارات را تولید نماید.

تا ۲ سالگی: فقط از صدا یا کلمات خاص به طور مکرر استفاده می کند و برای برقراری ارتباط بیشتر و یا بیان نیازهای فوری خود، نمی‌تواند از زبان گفتاری بهره ببرد.

تا ۲ سالگی: دستورهای ساده را نمی تواند دنبال کند.

تا ۲ سالگی: صداهای غیر معمول ایجاد می کند.(صداهای گوش خراش یا صداهایی از بینی)

۱۸ تا ۲۴ ماهگی:

تا سن دو سالگی دایره واژگان کودک گسترش یافته و کودکان باید به طور منظم کلمات جدید را یاد بگیرند. همچنین از ترکیب کلمات در کنار هم استفاده کنند. در این سن کودک هنوز نمی تواند جملات را به صورت کامل تشکیل دهد، اما تا اندازه‌ای متوجه خواهد شد که می‌تواند برای انتقال یک پیام مانند: اسباب بازی من، کلمات را با هم ترکیب کند.

کودک در این سن نسبت به سوالات دیگران واکنش نشان داده و مفهوم سوالات ساده را متوجه می‌شود. همچنین علاقه دارد به شعر و داستان گوش دهد. تا سن ۶ سالگی تلفظ اشتباه کلمات بسیار طبیعی است اما شما باید صحبت فرزند خود را بدون هیچ گونه مشکلی متوجه شوید. چنانچه کودک در اغلب اوقات به دشواری منظور خود را برساند، باید به یک گفتار درمانگر مراجعه کنید.

 

گفتار درمانی کودکان + تکنیک ها و بازی های گفتار درمانی



:: برچسب‌ها: گفتار درمانی , گفتاردرمانی کودکان , گفتاردرمانی کودکان در منزل , بهترین گفتاردرمانی در تهران , روش های گفتار درمانی , بازی های گفتاردرمانی , متخصص گفتاردرمانی , بازی های گفتاردرمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزندان برتر


سن مناسب کودک برای گفتار درمانی

کودکان و خردسالان نوپا با انواع روش ها، گفت و گو و معاشرت خود را آغاز می‌کنند. بعضی ها در یک دقیقه بسیار صحبت کرده و برخی کم حرف‌تر هستند. هم‌چنین بعضی کودکان در ابتدا تنها کلمات کلیدی مانند: بله یا نه، را یاد می‌گیرند، در حالی که به نظر می رسد برخی دیگر کلمات بیشتری می آموزند.

این تفاوت در یادگیری کودکان، راه حل مناسب برای قضاوت و مشخص کردن مشکلات گفتاری در آن‌ها نخواهد بود. با این حال توجه به روند رشد گفتاری کودک و تشخیص نیاز آن به گفتار درمانگر، همچنین تعیین سن مناسب کودک برای گفتار درمانی برای والدین کمی دشوار است.

بعضی از والدین نسبت به گفتار درمانی مطمئن نیستند، اما باید بدانید که گفتار درمانی یک منبع فوق العاده است. رفتن نزد گفتاردرمانگر به این معنا نیست که مشکلی اساسی وجود دارد. این فقط یک راه و ابزار موثر برای کودک شماست که بتواند از توانایی های خود برای برقراری ارتباط و بیان کلمات استفاده کند. گفتار و زبان به طور ذاتی با دیگر انواع راه‌های برقراری ارتباط اجتماعی، مرتبط هستند.

بسیاری از والدین فراموش می کنند که با توجه به نشانه های رفتاری و زبانی کودک خود در سه ماهگی، می‌توانند متوجه مشکلات گفتاری او شوند. مهم است به یاد داشته باشید که گفتار درمانی می‌تواند یک اصطلاح گمراه کننده باشد. گفتار درمانگر در حقیقت به تمام جنبه های ارتباطی از جمله ارتباطات غیر کلامی نیز کمک می‌کند و این مسئله صرفا منحصر به مشکلات گفتاری و کلامی نخواهد بود.

عموما کودکان در سن ۱۲ ماهگی صحبت کردن را آغاز می کنند. گاهی نیز در حدود ۱۸ ماهگی حرف زدن را شروع خواهند کرد و این مسئله جای نگرانی ندارد. قبل از یک سالگی کودک می‌تواند صحبت دیگران را درک کند و در ۱۸ ماهگی کودک می‌تواند از کلمات به صورت جمله بندی استفاده نماید.

در حالت کلی تا سن ۴ سالگی شاهد رشد گفتاری کودک و بهبود توانایی های او خواهیم بود.

۰ تا ۳ ماهگی:

در سه ماه اول کودک باید لبخند بزند و یا به سادگی نسبت به صحبت کردن دیگران واکنش نشان دهد. همچنین کودک برای برقراری ارتباط از تماس چشمی بهره می برد. در این سن کودک به صداها واکنش نشان داده و می تواند صدای والدین خود را تشخیص دهد. همچنین با تغییر صدای گریه، خواسته های خود را بیان می‌کند.

در صورت عدم برقراری تماس چشمی و یا لبخند نزدن، والدین باید نسبت به روند رشد گفتاری کودک خود توجه بیشتری نشان دهند.

 

گفتار درمانی کودکان + تکنیک ها و بازی های گفتار درمانی



:: برچسب‌ها: گفتار درمانی , گفتاردرمانی کودکان , گفتاردرمانی کودکان در منزل , بهترین گفتاردرمانی در تهران , روش های گفتار درمانی , بازی های گفتاردرمانی , متخصص گفتاردرمانی , بازی های گفتاردرمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزندان برتر

هزینه گفتار درمانی

در گفتار درمانی برای درمان اختلالات گفتاری از روش های مختلف و یا ترکیبی استفاده می شود. به منظور تعیین اختلال از آزمون ها و تست های متنوعی بهره گرفته شده تا بتوان طول دوره درمان را کوتاه تر کرد. در برخی موارد با کمک این آزمون ها طول دوره درمان از چندین سال به چندین ماه خواهد رسید. یکی از موارد موثر در کاهش طول دوره درمان مراجعه در زمان مناسب درمان است. در این دوره، روند درمان بازدهی بهتری خواهد داشت. در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ نفر در ایران مجوز گفتاردرمانی دارند و کشور ایران از لحاظ گفتاردرمانی دارای رتبه بالایی در جهان است. به طور میانگین هزینه یک جلسه گفتار درمانی حدود ۴۴ هزار تومان است و متاسفانه هزینه‌های گفتار درمانی تحت پوشش بیمه های پایه و تکمیلی نیست. در حالت کلی هزینه هر جلسه گفتار درمانی با توجه به خدمات ارائه شده متفاوت است.

هزینه گفتاردرمانی در منزل

طبییعتاً هزینه گفتار درمانی در منزل و یا مطب خصوصی بیشتر از مراکز درمانی و کلینیک‌ها خواهد بود. همچنین این مبلغ با توجه به نوع اختلال ، تعداد و مدت زمان جلسات و مکان آن متفاوت است. اگر زمان هر جلسه بیشتر شود ، هزینه آن نیز افزوده خواهد شد. همچنین نوع اختلال نیز یکی از موارد تعیین کننده میزان هزینه جلسات است. برای اختلالاتی که به درمان چندگانه نیاز دارند ، هزینه هر جلسه بیشتر است.

 

گفتار درمانی کودکان + تکنیک ها و بازی های گفتار درمانی

 



:: برچسب‌ها: گفتار درمانی , گفتاردرمانی کودکان , گفتاردرمانی کودکان در منزل , بهترین گفتاردرمانی در تهران , روش های گفتار درمانی , بازی های گفتاردرمانی , متخصص گفتاردرمانی , بازی های گفتاردرمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزندان برتر

بازی های گفتار درمانی کودکان

در این قسمت ما سعی داریم تمام بازی های مرتبط و موثر گفتار درمانی کودکان را معرفی کنیم که می توانید قسمت عمده ای از آن ها را در خانه اما زیر نظر مشاورین و متخصصین با کودک خود انجام دهید.

استفاده از فلش کارت

از کودک بخواهید فلش کارت های روبروی خود را بخواند و یا نام تصاویر را بگوید. از چند کارت شروع کنید و به تدریج به تعداد آن بیافزایید. چنانچه کودک در خواندن فلش کارتی ایراد داشت، زمان بیشتری برای آن باید بگذارید. همچنین با طرح سوالات موجود در فلش کارت ها آغازگر یک مکالمه باشید تا کودک با برقراری ارتباط، مشکلات گفتاری خود را به مرور زمان برطرف کند.

روش آینه

هنگام صحبت کردن کودک در مقابل آینه، متوجه طرز صحیح حرکت دهان خواهد شد. در مقابل آینه به همراه کودک بایستید و هر صدا را با آن تمرین کنید و با نشان دادن تفاوت حرکات دهان در هر صدا، به مرور زمان کودک را در رفع مشکلات گفتاری یاری رسانید.

از بازی لی لی کمک بگیرید

بازی لی لی را با ۹ شماره روی زمین ترسیم کنید و با هر بار بازی کودک، یک کلمه به او بگویید و بخواهید در طول بازی و با هر پرش، آن را تکرار کند و با کلمه جدید دیگر، بازی را دوباره آغاز کنید. در پایان با دادن هدیه به کودک حس اعتماد به نفس آن را تقویت نمایید.

بازی گفتار درمانی با توپ

با پرتاب توپ برای کودک خود، از او بخواهید کلمه ای را تکرار کند و به این ترتیب در طول بازی هر بار کلمه جدیدی اضافه کنید.

بازی گفتاردرمانی با پیاده روی

در هنگام راه رفتن و پیاده روی نیز کلمه‌ای را به کودک خود بگویید و در صورت تلفظ درست آن، یک قدم به جلو بردارید.

عدم تماشای مداوم بازی های رایانه و تلویزیون

برای انکه کودک بتواند به راحتی ارتباط برقرار کند و با مفهوم ارتباط آشنا شود، باید در محیط و در ارتباط با دیگران قرار بگیرد. انجام زیاد بازی های رایانه ای و یا مشاهده مداوم تلویزیون نه تنها کمکی به درک مفهوم ارتباط نخواهد کرد، بلکه احتمال دارد تاثیر منفی بگذارد.

برای این منظور، وجود یک نفر در کنار کودک و برقراری یک ارتباط دو نفره نیز کافی خواهد بود. با رفت و آمد با افراد و خانواده‌های دیگر و برخورد کودک با همسالان خود، مفهوم ارتباط شکل خواهد گرفت و تاثیر بسزایی در برطرف کردن مشکلات گفتاری کودک خواهد داشت.

با کودک خود زیاد صحبت کنید

هنگامی که کودک در حال بازی کردن است با او همکلام شوید و با بیان موضوعات جذاب، کودک را تشویق به صحبت کردن و ادامه مکالمه نمایید. هرچه با کودک خود بیشتر صحبت کنید دایره واژگانی آن بیشتر شده و سریع تر صحبت خواهد کرد و مشکلات گفتاری آن نیز به مرور زمان بهتر خواهد شد.

خودتان آغازگر مکالمه باشید

چنانچه کودک صحبت نمی کند شما آغازگر مکالمه باشید. به این صورت که واژگان را یکی یکی و یا دوتا دوتا کنار هم گذاشته و با او صحبت کنید. مثلاً سرد، سرد نیست؟ یا شکلات، شکلات نمیخواهی؟

اگر کودک شما واژگان را به صورت دوتایی بیان می کند، شما به شکل سه کلمه با او صحبت کنید. برای ارتباط با کودک باید در سطح آن و یا کمی بالاتر صحبت کنید تا بتواند با شما در برقراری ارتباط همکاری کند.

ایجاد بازی و هم کلامی با علایق کودک

برای آنکه تاثیر بیشتری در روند گفتاردرمانی کودک خود داشته باشید، یکی از تکنیک های موثر توجه به علایق کودک است. مثلاً اگر کودک شما به تصویر یک حیوان علاقه نشان داد با او در این باره بیشتر صحبت کنید و در قالب یک بازی رغبت کودک را برای ادامه مکالمه افزایش دهید.

در زمان هایی که کودک را حمام می کنید یا غذا می دهید و یا در زمان های پیاده روی می توانید از این تکنیک استفاده کنید و با توجه به چیزهایی که کودک به آنها علاقه دارد و طرح یک بازی، کودک را به سمت صحبت کردن و برقراری ارتباط سوق دهید.

هیچگاه از تلفظ اشتباه کلمات ایراد نگیرید. چون این امر موجب سرخوردگی کودک خواهد شد. با تلفظ صحیح کلمات و به کارگیری آن در جمله به کودک آموزش دهید.

بازی جعبه جادویی

در این بازی اشیا مورد علاقه کودک را داخل یک جعبه بریزید و از کودک بخواهید یکی از اشیا را بردارد و با ذکر نام شی، توضیحاتی درباره آن بدهد. در طول بازی نیز با تشویق کودک، آن را بیشتر به صحبت کردن ترغیب کنید.

انتظاراتی که از گفتار درمانی باید داشت

کار کودک شما با یک متخصص گفتار درمانی ممکن است چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد. این مسئله بستگی به نیازهای کودک شما دارد. احتمالا در این مسیر بهبودی فرزند خود را خواهید دید، با این حال باید توجه کنید که با گفتار درمانی ممکن است کودک به طور کامل درمان نشود و مشکل ریشه ای گفتار و زبان ممکن است همچنان وجود داشته باشد.

درمانگر باید به شما و فرزندتان در استراتژی ها کمک کند تا کودک با موانع به طور موثر مقابله کند. او احتمالاً فعالیت‌هایی را برای تمرین در خانه به منظور تقویت مهارت های فرزندتان به شما خواهد داد. متخصص گفتار درمانی و فرزند شما باید با یکدیگر تطبیق پیدا کنند. برای این منظور گفتاردرمانگر باید در برقراری ارتباط با کودکان با تجربه باشد. گفتار درمانی فقط یک راه برای کمک به کودک با یادگیری مسائل مربوط به زبان و گفتار است.

 

گفتار درمانی کودکان + تکنیک ها و بازی های گفتار درمانی

 



:: برچسب‌ها: گفتار درمانی , گفتاردرمانی کودکان , گفتاردرمانی کودکان در منزل , بهترین گفتاردرمانی در تهران , روش های گفتار درمانی , بازی های گفتاردرمانی , متخصص گفتاردرمانی , بازی های گفتاردرمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزندان برتر

سن مناسب کودک برای گفتار درمانی

گفتار درمانی زوشی درمانی برای بهبود و برطرف کردن اختلالات گفتار، درک زبان و همچنین درمان اختللات بلع میباشد. در سایت رادیو کودک چندین مقاله درمورد گفتار درمانی و موضوعات مرتبط به آن در صفحه ی مقالات گفتار درمانی کودکان قرار داده شده است.

به خاطر داشته باشید اگر احتیاج به درمان اختلالات گفتاری دارید بهترین کار مراجعه به درمانگر مربوطه و درمان اصولی مشکل است و به هیچ وجه به تنهایی اقدام به درمان کودک خود ننمایید.

سن مناسب کودک برای گفتار درمانی

کودکان و خردسالان نوپا با انواع روش ها، گفت و گو و معاشرت خود را آغاز می‌کنند. بعضی ها در یک دقیقه بسیار صحبت کرده و برخی کم حرف‌تر هستند. هم‌چنین بعضی کودکان در ابتدا تنها کلمات کلیدی مانند: بله یا نه، را یاد می‌گیرند، در حالی که به نظر می رسد برخی دیگر کلمات بیشتری می آموزند.

این تفاوت در یادگیری کودکان، راه حل مناسب برای قضاوت و مشخص کردن مشکلات گفتاری در آن‌ها نخواهد بود. با این حال توجه به روند رشد گفتاری کودک و تشخیص نیاز آن به گفتار درمانگر، همچنین تعیین سن مناسب کودک برای گفتار درمانی برای والدین کمی دشوار است.

بعضی از والدین نسبت به گفتار درمانی مطمئن نیستند، اما باید بدانید که گفتار درمانی یک منبع فوق العاده است. رفتن نزد گفتاردرمانگر به این معنا نیست که مشکلی اساسی وجود دارد. این فقط یک راه و ابزار موثر برای کودک شماست که بتواند از توانایی های خود برای برقراری ارتباط و بیان کلمات استفاده کند. گفتار و زبان به طور ذاتی با دیگر انواع راه‌های برقراری ارتباط اجتماعی، مرتبط هستند.

بسیاری از والدین فراموش می کنند که با توجه به نشانه های رفتاری و زبانی کودک خود در سه ماهگی، می‌توانند متوجه مشکلات گفتاری او شوند. مهم است به یاد داشته باشید که گفتار درمانی می‌تواند یک اصطلاح گمراه کننده باشد. گفتار درمانگر در حقیقت به تمام جنبه های ارتباطی از جمله ارتباطات غیر کلامی نیز کمک می‌کند و این مسئله صرفا منحصر به مشکلات گفتاری و کلامی نخواهد بود.

۷ تا ۱۲ ماهگی:

در این سن کودکان صداهای اطراف را با دقت گوش داده و تحلیل می کنند. علاوه بر آن کلماتی مانند: ماما یا بابا را کم کم می‌آموزند و توانایی ارتباط با دیگران در آنها بیشتر می‌شود. همچنین به بازی های مختلف مانند: بازی داکی علاقه پیدا می‌کنند و با حرکات بدن با دیگران ارتباط برقرار کرده و به آنها پاسخ می‌دهند. اگر فرزند شما به طور قابل توجهی ساکت‌تر از همسالان خود باشد باید به آن توجه کرده و از گفتار درمانگر کمک بگیرید.

در حالت کلی کودک بین ۳ تا ۱۲ ماه باید با صدای بلند، حرکات و بازی کردن، به برقراری ارتباط با دیگران بپردازد. اگر چنین نیست بهتر است هر چه زودتر برای برطرف کردن مشکل، به گفتار درمانگر مراجعه کنید.

گفتار درمانی کودکان + تکنیک ها و بازی های گفتار درمانی



:: برچسب‌ها: گفتار درمانی , گفتاردرمانی کودکان , گفتاردرمانی کودکان در منزل , بهترین گفتاردرمانی در تهران , روش های گفتار درمانی , بازی های گفتاردرمانی , متخصص گفتاردرمانی , بازی های گفتاردرمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزندان برتر

انتظاراتی که از گفتار درمانی باید داشت

کار کودک شما با یک متخصص گفتار درمانی ممکن است چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد. این مسئله بستگی به نیازهای کودک شما دارد. احتمالا در این مسیر بهبودی فرزند خود را خواهید دید، با این حال باید توجه کنید که با گفتار درمانی ممکن است کودک به طور کامل درمان نشود و مشکل ریشه ای گفتار و زبان ممکن است همچنان وجود داشته باشد.

درمانگر باید به شما و فرزندتان در استراتژی ها کمک کند تا کودک با موانع به طور موثر مقابله کند. او احتمالاً فعالیت‌هایی را برای تمرین در خانه به منظور تقویت مهارت های فرزندتان به شما خواهد داد. متخصص گفتار درمانی و فرزند شما باید با یکدیگر تطبیق پیدا کنند. برای این منظور گفتاردرمانگر باید در برقراری ارتباط با کودکان با تجربه باشد. گفتار درمانی فقط یک راه برای کمک به کودک با یادگیری مسائل مربوط به زبان و گفتار است.

فواید گفتار درمانی

در بین عموم مردم و جامعه پزشکی، گفتار درمانی اهمیت ویژه‌ای دارد. همانطور که می‌دانیم زبان، اصلی‌ترین راه برای برقراری ارتباط با دیگران است. گفتار درمانی باعث حل مشکلات ناشی از اختلالات ارتباطی و گفتاری می‌شود.

با کمک از خدمات گفتار درمانی نه تنها باعث بهبود بیان، زبان و درک کودک شده بلکه مشکلات بلع و غذا خوردن او نیز حل می‌شود. در موارد بسیاری دیده شده کودکانی که با مشکل تکلم درگیر هستند، در بلع نیز ضعف دارند. درمانگرها با استفاده از تمارینی مختلفی که طراحی کرده‌اند، مشکلات تکلم، ارتباط و حتی غذا خوردن کودکان را حل می‌کنند.

خدمات گفتار درمانی برای کودک سبب شده که توانایی‌های درک و استفاده از زبان و قدرت تکلم او بسیار بهتر شود. در واقع متخصصان درمانگر بر روی دو قسمت تمرکز می‌کنند.

طراحی و اجرا تمرین برای قسمت دهان، که جهت تولید صدا و ساخت کلمات و جملات به کار می‌روند.برای بهبود توانایی درک و بیان گفتار کودک نیز از تصاویر و علائم و سیستم‌های همچون کامپیوتر، موبایل و ... بهره می‌برند.

 

گفتار درمانی کودکان + تکنیک ها و بازی های گفتار درمانی



:: برچسب‌ها: گفتار درمانی , گفتاردرمانی کودکان , گفتاردرمانی کودکان در منزل , بهترین گفتاردرمانی در تهران , روش های گفتار درمانی , بازی های گفتاردرمانی , متخصص گفتاردرمانی , بازی های گفتاردرمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزندان برتر

تعریف گفتار درمانی

گفتار درمانی که در حقیقت رشته‌ای از علوم توانبخشی از به آسیب شناسی گفتار و زبان می پردازد. متخصصان گفتار درمانی به بررسی اختلالات گفتاری ، زبان و بلع پرداخته و با تشخیص نوع بیماری روش های مناسب درمان را انجام می‌دهند. اختلالات گفتاری و زبان از سنین کودکی تا بزرگسالی را شامل می شود. گفتار درمانی متفاوت از روانشناسی بوده و به فارغ التحصیلان رشته گفتار درمانی ، آسیب شناسی گفتار و زبان گفته می شود.

هزینه گفتاردرمانی در منزل

طبییعتاً هزینه گفتار درمانی در منزل و یا مطب خصوصی بیشتر از مراکز درمانی و کلینیک‌ها خواهد بود. همچنین این مبلغ با توجه به نوع اختلال ، تعداد و مدت زمان جلسات و مکان آن متفاوت است. اگر زمان هر جلسه بیشتر شود ، هزینه آن نیز افزوده خواهد شد. همچنین نوع اختلال نیز یکی از موارد تعیین کننده میزان هزینه جلسات است. برای اختلالاتی که به درمان چندگانه نیاز دارند ، هزینه هر جلسه بیشتر است.

 

گفتار درمانی کودکان + تکنیک ها و بازی های گفتار درمانی

 



:: برچسب‌ها: گفتار درمانی , گفتاردرمانی کودکان , گفتاردرمانی کودکان در منزل , بهترین گفتاردرمانی در تهران , روش های گفتار درمانی , بازی های گفتاردرمانی , متخصص گفتاردرمانی , بازی های گفتاردرمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزندان برتر

تکنیک های حرکتی دهانی

تمرینات حرکتی دهانی کمک می کنند که ماهیچه های دهان مانند گونه، زبان و فک با قدرت و به درستی عمل کنند. ضعف در هر کدام از این قسمتها منجر به مشکلات بلع و گفتاری خواهد شد. با انجام تمرینات لازم می توان تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کرد.

تکنیک های حرکتی دهانی برای لب:

با کمک حرکات لب می توان صداهای مختلف را به کودک آموزش داد مثلاً اووو یا ای‌ی‌ی که هر کدام الگوی متفاوت حرکتی خاص خود را دارند. یا از کودک بخواهید با حرکت لب خود به صورت لبخند و سپس برگشت به حالت آرامش، ماهیچه‌های آن را تقویت کند.

لپ خود را باد کند و سپس خالی نماید و یا به سمت بالا و پایین این عمل را تکرار کند یا هنگام نوشیدن از نی استفاده کند. تمامی این حرکات در جهت تقویت ماهیچه لب و در نهایت تلفظ درست کلمات خواهد بود.

تکنیک حرکتی دهانی برای زبان:

صداهای مختلف را با کودک خود تمرین کنید و بخواهید از زبان خود استفاده کند مانند ت‌ت‌ت، ر‌ر‌ر، ‌د‌دد و... یا کلماتی مانند برو را تکرار کند. زبان خود را به صورت چرخشی حرکت داده و یا معلق نگه دارد و سپس به آن استراحت دهد.

تکنیک حرکتی دهانی برای گونه:

برای تقویت عضلات گونه می توانید از کودک بخواهید لبهای خود را ببندد و گونه ها را منقبض کند. همچنین برای خوردن مایعات از نی استفاده کند.

تکنیک حرکتی دهانی با کمک بادکنک بازی:

از کودک بخواهید تا بادکنکی را باد کند. این کار عضلات دهان را تقویت کرده و ضمن آن کنترل نفس را نیز افزایش می دهد.

استفاده از بازی ساز دهنی:

با زدن سازدهنی توسط کودک، کنترل نفس او افزایش یافته و عضلات دهانی او تقویت خواهد شد. با تمرکز بر روی نوت ها و صدای ساز دهنی می توان این موارد را برطرف کرد.

استفاده از شکلات یا کره بادام زمینی:

مقداری شکلات یا کره بادام زمینی را از راه دهان کودک بمالید و بخواهید آنها را با زبان خود لیس بزند. به این صورت باعث تقویت عضلات دهانی کودک خواهید شد و ضمن آن کودک از این بازی لذت خواهد برد و به همکاری ادامه خواهد داد. ماساژ صورت نیز باعث تقویت عضلات دهان خواهد شد.

گفتار درمانی در سنین بالاتر نیز قابل انجام است. اما سرعت درمان در سنین بالا کمتر خواهد بود زیرا باید در برخی آموخته‌های قبلی تغییراتی ایجاد شود ولی در نهایت با تکرار تاثیر مثبت خود را نشان خواهد داد.

تکنیک ها و بازی های گفتار درمانی در منزل

اولین نکته‌ای که باید برای انجام گفتار درمانی در منزل توسط والدین رعایت شود تقویت اعتماد به نفس کودک برای صحبت کردن است. برای این منظور باید یک سری از موارد را انجام دهید.

تشویق کودک به صحبت کردن:

سوالاتی را از کودک خود بپرسید که او را تحریک به پاسخ دادن کند. به عنوان مثال از او بپرسید: چه کادویی از دوست گرفتیی؟ و به این ترتیب او را ترغیب به پاسخ دادن و حرف زدن کنید.

گوش دادن:

صحبت های کودک خود با دقت گوش کنید. اگر زمان زیادی لازم است تا کودک صحبت خود را به پایان برساند، صبورانه و با دقت به آن گوش دهید تا اعتماد به نفس کودک خود را افزایش داده و در روان صحبت کردن او کمک کنید.

تمرین پیشنهادی:

با کودک خود و دوستانش یا با افراد خانواده یک دایره تشکیل دهید. جمله ای را به کودک بگویید تا آن را برای دیگری نقل کند و به همین صورت ادامه داده تا نهایتا آخرین کودک همان جمله را تکرار نماید.

کتاب خواندن:

به منظور تقویت مهارت زبانی فرزند خود کتاب و یا داستان مورد علاقه کودک را تهیه کرده و از او بخواهید آن را با صدای بلند، یک الی دو مرتبه بخواند.

به ارزیابی کودک خود بپردازید:

برای این مسئله باید در زمان هایی که کودک دچار تاخیر در گفتار می‌شود را بررسی کنید. به این ترتیب متوجه خواهید شد که آیا کودک فقط اختلال گفتاری دارد و یا عوامل دیگری نیز در آن دخیل هستند. با بررسی عملکرد فرزند خود با دیگر کودکان هم سن، ارزیابی دقیقی از مشکل آن به دست خواهید آورد.

اهداف درمانی کودک را مشخص کنید:

اهداف قابل دسترس برای درمان کودک را مشخص کنید. متناسب با سن کودک بر اهداف مورد نظر تمرکز کرده و راههای رسیدن به آنها را از روش‌های ساده تا پیچیده آغاز کنید.

در هر زمانی یک هدف را دنبال کنید:

برای آموزش استفاده درست از صدا به کودک خود، باید هر صدا را در یک زمان آموزش دهید. در صورت تداخل چند صدا و آموزش همزمان آنها، کودک خسته شده و همکاری نخواهد کرد. باید به کودک خود زمان کافی بدهید. ابتدا نحوه بیان صدای اول را به او نشان داد و سپس به مراحل هجاها، کلمات و جملات بروید. روش آموزش باید خلاقانه و جذاب باشد تا تاثیر مثبتی بر یادگیری کودک بگذارد.

گفتار درمانی کودکان + تکنیک ها و بازی های گفتار درمانی

 



:: برچسب‌ها: گفتار درمانی , گفتاردرمانی کودکان , گفتاردرمانی کودکان در منزل , بهترین گفتاردرمانی در تهران , روش های گفتار درمانی , بازی های گفتاردرمانی , متخصص گفتاردرمانی , بازی های گفتاردرمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزندان برتر

چه زمانی به گفتار درمان نیاز داریم؟

کودکی که در صحبت کردن با مشکلات گفتاری مواجه است، اعتماد به نفس خوبی ندارد. با مراجعه به گفتار درمان این قبیل مشکلات نیز حل می‌گردند.

کودکانی که مشکلات گفتاری دارند از حجم صدا خود به خوبی استفاده نمی‌کنند. زمانی که کودک با اختلالات گفتاری رو به رو است و برای منتقل کردن پیام به سختی تلاش می‌کند که از کلمات درست استفاده کند و یا در استفاده از گرامر زبان مشکل دارد، حتما باید به گفتار درمان مراجعه کند.

عدم برقراری ارتباط کلامی یا غیر کلامی از سوی کودک.خودتان و اطرافیانتان به سختی متوجه صحبت های کودک می شوید.حرف زدن کودک شما با تکرار کلمات، لکنت زبان، طولانی شدن و مکث همراه است و همین موضوع باعث اختلال در گفتار می شود.وقتی کودک می خواهد افکار خود را بیان کند، با کلمات مبارزه می کند.کودک در برقراری ارتباط مستقیم با دیگران، همکاری با دیگران، دوست داشتن، بازی کردن و... مشکل دارد.البته ممکن است به دلایل دیگر هم کودک شما به گفتار درمانی نیاز داشته باشد؛ مثلا کودکانی که بیماری خاص دارند، در برقراری ارتباط کلامی مشکل داشته و به گفتار درمانی نیاز دارند. کودکان مبتلا به اوتیسم و اختلالات شنوایی به گفتار درمانی نیاز دارند تا بهتر بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.همچنین کودکانی که دیر حرف می زنند یا تاخیر در صحبت کردن دارند، یعنی گفتار و زبان آنها رشد نکرده و باید به گفتار درمانگر مراجعه کنند.گاهی اوقات، فرزند شما در حرف زدن، تلفظ کلمات و خواندن متون خوب عمل می کند؛ اما به گفتار درمانی نیاز دارد تا بتواند مهارتهای زبان خود را تقویت کرده و با کمک ارتباط کلامی، بتواند دوستان جدیدی پیدا کند و توانایی های خود را بهتر در معرض نمایش قرار دهد.کودک دارای اختلال کم شنوایی یا ناشنوایی است.حیطه گفتار درمانی تا جایی هست که اشکال در درک کلام از طرف کودک نیز ایجاد می شود.در بیشتر اوقات کودک در بلع غذا و خوراکی نیز دچار اختلال است.کودک در شروع گفتار خود تاخیر دارد.کودک در تلفظ اصوات گفتاری، اشکال دارد.در صورت تشخیص بروز هر یک از اختلالات فلج مغزی، اوتیسم، اختلال یادگیری ،گفتار درمانی در آغاز به شناسایی ماهیت گفتار و زبان و رشد طبیعی آن و سپس به بررسی اختلالات مربوط پرداخته و در جهت رفع آنها می کوشد.

در یک عبارت کوتاه می توان گفت هرگاه نحوه صحبت کردن گوینده بیش از محتوای سخن او، توجه شنونده را به خود جلب کند، وی مشکوک به اختلال گفتاری است. هرگونه اشکالی در نحوه گفتار و یا ناتوانی در درک گفته های دیگران می تواند موجب اختلال در روابط اجتماعی شخص مبتلا گردد.

این مسئله به نوبه خود موجب صدمات روحی و عاطفی و متزلزل شدن بهداشت روانی فرد و خانواده می شود. این نارسائیها مانند بسیاری از بیماریها، مزمن تر گردد، عواقب ناگوار بیشتری خواهد داشت. بنابراین ارائه هر چه سریعتر و بهتر خدمات گفتار درمانی برای اشخاص مبتلا ضروری است. در این همکاری سایر متخصصین که بیماران مبتلا به اختلالات گفتار و زبان به آنها مراجعه می کنند، برای تشخیص به موقع و ارجاع مناسب، حیاتی و ارزشمند است.

ارزیابی و مطالعه دقیق اختلالات گفتار و زبان یا اختلالات ارتباطی و همچنین نوتوانی و بازتوانی، اختیارات متخصصین گفتار درمانگر است.روند ارزیابی و تشخیص اختلالات گفتار و زبان در گفتاردرمانی مانند سایر بیماریها شامل معاینات و بررسیهای ویژه می باشد.در مرحله بعدی و پس از تشخیص ویژگیهای اختلال، درمان بیمار آغاز می شود.

درمان اختلالات ارتباطی متکی به دارو درمانی و نظایر آن نبوده، بیشتر جنبه آموزشی دارد و با تکیه بر توانمندیهای بیمار، وی را به سمت غلبه بر ناتوانیهایش هدایت می کند. قابل به ذکر است که هر چه افراد مبتلا به اختلالات گفتاری سریعتر به گفتار درمانی مراجعه کنند، پیشرفتهای بهتری را نشان داده و راحتتر درمان میشوند.

در مقاله دیگری ما به تحلیل سن مناسب برای گفتار درمانی کودکان پرداخته ایم، پیشنهاد می کنیم مقاله دوم را نیز مطالعه کرده تا تاخیری در روند گفتار درمانی کودکان دلبند شما پیش نیاید.

 

بازی های گفتار درمانی کودکان

در این قسمت ما سعی داریم تمام بازی های مرتبط و موثر گفتار درمانی کودکان را معرفی کنیم که می توانید قسمت عمده ای از آن ها را در خانه اما زیر نظر مشاورین و متخصصین با کودک خود انجام دهید.

استفاده از فلش کارت

از کودک بخواهید فلش کارت های روبروی خود را بخواند و یا نام تصاویر را بگوید. از چند کارت شروع کنید و به تدریج به تعداد آن بیافزایید. چنانچه کودک در خواندن فلش کارتی ایراد داشت، زمان بیشتری برای آن باید بگذارید. همچنین با طرح سوالات موجود در فلش کارت ها آغازگر یک مکالمه باشید تا کودک با برقراری ارتباط، مشکلات گفتاری خود را به مرور زمان برطرف کند.

روش آینه

هنگام صحبت کردن کودک در مقابل آینه، متوجه طرز صحیح حرکت دهان خواهد شد. در مقابل آینه به همراه کودک بایستید و هر صدا را با آن تمرین کنید و با نشان دادن تفاوت حرکات دهان در هر صدا، به مرور زمان کودک را در رفع مشکلات گفتاری یاری رسانید.

از بازی لی لی کمک بگیرید

بازی لی لی را با ۹ شماره روی زمین ترسیم کنید و با هر بار بازی کودک، یک کلمه به او بگویید و بخواهید در طول بازی و با هر پرش، آن را تکرار کند و با کلمه جدید دیگر، بازی را دوباره آغاز کنید. در پایان با دادن هدیه به کودک حس اعتماد به نفس آن را تقویت نمایید.

بازی گفتار درمانی با توپ

با پرتاب توپ برای کودک خود، از او بخواهید کلمه ای را تکرار کند و به این ترتیب در طول بازی هر بار کلمه جدیدی اضافه کنید.

بازی گفتاردرمانی با پیاده روی

در هنگام راه رفتن و پیاده روی نیز کلمه‌ای را به کودک خود بگویید و در صورت تلفظ درست آن، یک قدم به جلو بردارید.

عدم تماشای مداوم بازی های رایانه و تلویزیون

برای انکه کودک بتواند به راحتی ارتباط برقرار کند و با مفهوم ارتباط آشنا شود، باید در محیط و در ارتباط با دیگران قرار بگیرد. انجام زیاد بازی های رایانه ای و یا مشاهده مداوم تلویزیون نه تنها کمکی به درک مفهوم ارتباط نخواهد کرد، بلکه احتمال دارد تاثیر منفی بگذارد.

برای این منظور، وجود یک نفر در کنار کودک و برقراری یک ارتباط دو نفره نیز کافی خواهد بود. با رفت و آمد با افراد و خانواده‌های دیگر و برخورد کودک با همسالان خود، مفهوم ارتباط شکل خواهد گرفت و تاثیر بسزایی در برطرف کردن مشکلات گفتاری کودک خواهد داشت.

با کودک خود زیاد صحبت کنید

هنگامی که کودک در حال بازی کردن است با او همکلام شوید و با بیان موضوعات جذاب، کودک را تشویق به صحبت کردن و ادامه مکالمه نمایید. هرچه با کودک خود بیشتر صحبت کنید دایره واژگانی آن بیشتر شده و سریع تر صحبت خواهد کرد و مشکلات گفتاری آن نیز به مرور زمان بهتر خواهد شد.

خودتان آغازگر مکالمه باشید

چنانچه کودک صحبت نمی کند شما آغازگر مکالمه باشید. به این صورت که واژگان را یکی یکی و یا دوتا دوتا کنار هم گذاشته و با او صحبت کنید. مثلاً سرد، سرد نیست؟ یا شکلات، شکلات نمیخواهی؟

اگر کودک شما واژگان را به صورت دوتایی بیان می کند، شما به شکل سه کلمه با او صحبت کنید. برای ارتباط با کودک باید در سطح آن و یا کمی بالاتر صحبت کنید تا بتواند با شما در برقراری ارتباط همکاری کند.

ایجاد بازی و هم کلامی با علایق کودک

برای آنکه تاثیر بیشتری در روند گفتاردرمانی کودک خود داشته باشید، یکی از تکنیک های موثر توجه به علایق کودک است. مثلاً اگر کودک شما به تصویر یک حیوان علاقه نشان داد با او در این باره بیشتر صحبت کنید و در قالب یک بازی رغبت کودک را برای ادامه مکالمه افزایش دهید.

در زمان هایی که کودک را حمام می کنید یا غذا می دهید و یا در زمان های پیاده روی می توانید از این تکنیک استفاده کنید و با توجه به چیزهایی که کودک به آنها علاقه دارد و طرح یک بازی، کودک را به سمت صحبت کردن و برقراری ارتباط سوق دهید.

هیچگاه از تلفظ اشتباه کلمات ایراد نگیرید. چون این امر موجب سرخوردگی کودک خواهد شد. با تلفظ صحیح کلمات و به کارگیری آن در جمله به کودک آموزش دهید.

بازی جعبه جادویی

در این بازی اشیا مورد علاقه کودک را داخل یک جعبه بریزید و از کودک بخواهید یکی از اشیا را بردارد و با ذکر نام شی، توضیحاتی درباره آن بدهد. در طول بازی نیز با تشویق کودک، آن را بیشتر به صحبت کردن ترغیب کنید.

 

گفتار درمانی کودکان + تکنیک ها و بازی های گفتار درمانی



:: برچسب‌ها: گفتار درمانی , گفتاردرمانی کودکان , گفتاردرمانی کودکان در منزل , بهترین گفتاردرمانی در تهران , روش های گفتار درمانی , بازی های گفتاردرمانی , متخصص گفتاردرمانی , بازی های گفتاردرمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزندان برتر

خدمات گفتار درمانی شامل چه چیزهایی است؟

گفتار درمانی شامل تعیین ، تشخیص و درمان اختلالات گفتاری و تکلم است. درمان هر کدام از انواع اختلالات گفتاری متفاوت بوده و راهکارهای مخصوص به خود را دارد.

 

تمرین های گفتار درمانی

در این متن، تمرینات ساده و ابتدایی از گفتار درمانی به شما آموزش داده شده است که هر یک از این تمرینات را به راحتی می¬توانید در منزل انجام دهید که به تفکیک سن ارائه شده است.

نکته حائز اهمیت در اینجا این است که اگر در تمریناتی که در ادامه معرفی شده است، فرزندتان دچار مشکل است و به سختی واژه های ارائه شده را بیان می‌کند مشورت با گفتار درمانگر ضروری است.

1. گفتار درمانی در منزل با گفت و گو با کودک

یکی از راه‌های ساده و پیش پا افتاده که برای درمان پیشنهاد می‌شود این است که، مرتب از اتفاقات روزمره با کودک صحبت کنید. کودکان هر روز در تجربه اتفاقات جدید و نو در زندگی هستند که برای آنها بسیار جالب است. والدین می‌توانند با حرف زدن راجع به آن‌ها به درمان فرزند خود کمک کنند.

2. برای رفتن به پارک و استفاده از وسایل بازی از او سوال بپرسید.

پسر یا دختر گلم به کدام پارک علاقه داری برویم؟ دوست داری خواهرت هم همراه ما بیاید؟ به نظرت چه بازی‌های انجام دهیم؟

3. کارهای مختلف به او بسپارید و درباره نحوه انجام آن‌ها با او حرف بزنید.

برای مثال بازی و مراقبت از فرزند کوچکتر خانواده، می‌تواند یکی از این مسئولیت‌ها باشد. بازی با خواهرت را دوس داشتی؟ نگه داری از خواهرت که سخت نبود؟ غذایی که برای شما آوردم را دوس داشتی؟

4. بعضی از کارهای منزل را به او بسپارید.

مثلا وظایفی مانند آب دادن به باغچه و گل‌ها، مرتب کردن کمدها و ...را به کودک بسپارید و در حین انجام این فعالیت‌ها با او حرف بزنید.

5. یکی دیگر راه‌های درمانی در منزل، انجام بازی است که مثلا دارید با یکدیگر با تلفن با حرف می‌زنید.

6. اجازه دهید فرزند شما درباره بازی که با دوستان و یا افراد فامیل انجام داده، با شما حرف بزند.

7. استفاده از آینه برای گفتار درمانی در منزل بسیار سودمند است. به خصوص وقتی کودک حروف را به دلیل اینکه فک و زبان او اشتباه روی هم قرار گرفته، درست ادا نمی‌کند. این تمرین کمک می‌کند که تا جایگاه درست را متوجه گردد.

8. با استفاده از جدول زمان و پیدا کردن علت، می‌توان به درمان گفتار کمک فراوانی کرد. در این روش اگر حادثه خاصی باعث شد که کودک یک مشکل گفتاری داشته باشد، باید نوشت.

9. با کاهش زمان دیدن تلویزیون، طبق پژوهش‌های که صورت گرفته به درمان اختلالات گفتاری کودک کمک زیادی خواهد شد.

10. خواندن کتاب توسط کودک در صورت داشتن سواد، یکی دیگر از راه‌ های درمانی است که باعث می‌شود که او راحت‌ تر از مشکل خود اطلاع پیدا کند و درمان را سریع‌ تر بپذیرد

1. با استفاده از قصه صوتی مناسب کودکان، اطلاعات زیادی به کودک منتقل شده و باعث می‌ شود که به تلفظ کلمات دقت بیشتری کند.

گفتار درمانی کودکان + تکنیک ها و بازی های گفتار درمانی



:: برچسب‌ها: گفتار درمانی , گفتاردرمانی کودکان , گفتاردرمانی کودکان در منزل , بهترین گفتاردرمانی در تهران , روش های گفتار درمانی , بازی های گفتاردرمانی , متخصص گفتاردرمانی , بازی های گفتاردرمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 خرداد 1398 | نظرات ()